شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۰ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 14, 2024
دوره دانش‌افزایی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی رسالت حوزه‌های علمیه را، تبیین درست معارف و آموزه‌های دینی، تلاش برای اجرای احکام و ضوابط فردی و اجتماعی و نیز دفاع کارآمد از مبانی انقلاب خواند و تاکید کرد: حوزه علمیه‌ زمانی می‌تواند به خوبی انجام وظیفه کند که به نیازهای جامعه توجه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی اساتید انقلاب و حکومت اسلامی که در محل مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد،با بیان اینکه بعضی از مذاهب، فقه را تنها فقه فردی و عبادی می‌دانند که پایان این نوع اجتهاد تبدیل الاقوی به الاحوط است، گفت: بُعد اجتماعی این مذهب تنها عزاداری و زیارت است و سبک زندگی، عدالت اجتماعی، عقلانیت، اخلاق و معنویت در این مذهب جایگاهی ندارد، و حتی با آیات و روایات و احادیث، به‌صورت گزینشی برخورد می‌کنند و بخش اندکی از آیات را جزء دین و بخش اعظم آن را، جزء حواشی می‌دانند.

وی با اشاره به تعبیر امام راحل درباره مذهب فوق گفت: چنین افرادی همانند حیوانات می‌مانند که کل زندگی آنها فقط به نماز خواندن، خوردن و خوابیدن مشغول هستند و هر اتفاقی که در عالم روی دهد به این افراد ارتباطی ندارد و اغلب احکام اسلام از دیدگاه این مذهب منقضی شده و حتی خود بخش اعظمی از دین را نسخ کردند و اعتقاد دارند که تنها معصومین می‌بایست به قرآن و روایات عمل کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به دیگر دیدگاه‌های این مذهب اشاره کرد و افزود: آنان معتقد هستند که تمامی آیات و روایات تربیتی، عدالت، عقلانیت، مبارزه با کفر، فساد، شرک و منکرات در زمان حیات انبیاء و ائمه عملی بوده و بعد از ائمه علیهم‌السلام، حضرت مهدی(عج) عمل‌کننده به این آیات هستند و به نوعی مخاطب دین تنها معصومین می‌باشند.

رحیم‌پور ازغدی بیان داشت: این مذهب به دنبال مُفت‌خوری معنوی هستند و از انجام تکالیف الهی در مسائل زندگی و در عصر غیبت دوری می‌کنند، تا جایی که اقامه قسط و نهی‌ از منکرات بزرگ اجتماعی را در حد توان اشخاص می‌دانند.

وی با استناد به آیه شریفه «إِلاَّ کَانُواْ بِهِ یَسْتَهْزِؤُونَ» گفت: مردم آن زمان، انبیاء را، به سخره می‌گرفتند و به پندها و نصیحت‌های پیامبران الهی بی‌تفاوت بودند، امام راحل در این زمینه می‌فرمایند: «امروز نیز بخشی از علما تنها نماز، زیارت و عزاداری را، قبول دارند و بخشی از آیات و روایات را نسخ می‌کنند و دین را تنها برای امام زمان(عج) می‌دانند»، لذا این متطق تمام کلمات و کلیدواژه‌های مذهب را تحریف می‌کند که گاهی به‌طور آگاهانه و از طریق نفوذ و توطئه‌ دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام انجام می‌شود.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه بعد از شهادت امام حسین علیه‌السلام اولین مراسم عزاداری و روضه‌خوانی را، یزید برگزار کرد، گفت: نیم روز عاشورا بزرگترین نمایشگاه شکوه معنوی، معرفت، عقلانیت و مقاومت بود که در قله این نمایشگاه، حضرت زینب سلام‌الله‌علیها قرار داشت و در کاخ یزید کاری کرد که افراد دستگاه یزید هم به آن ملعون اعتراض کردند. گویی ایشان در رأس قدرت هستند، خطبه‌ها و افشاگری‌های حضرت زینب سلام‌الله‌علیها باعث شد یزید از جنایت خود عقب‌نشینی کند و بگوید من دستور شهادت نداده بودم.

وی با بیان اینکه در زمان شاه آخوندهایی بودند که به دست‌بوسی او می‌رفتند و متاسفانه شعار ولایت و اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌دادند اما دین نداشتند و لباس روحانیت برای آنان لباس کاسبی بود، افزود: امام همواره نسبت به خطر متحجرین در فضای حوزه هشدار داده و بر ضرورت حضور در میدانِ طلاب و روحانیون معزز تاکید می‌کنند، ایشان دردمندانه در منشور روحانیت از متحجرین شکایت کرده و آنان را دشمنان رسول الله(ص) و اسلام‌شان را نیز آمریکایی معرفی می‌کنند.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: امام(ره) ابتدا به عنوان یک مرجع، نهضتی را شروع کرد و مردم را به میدان آورد و اولین سلسله‌ای که خارجی‌ها به ایران آورند را بدون جنگ و خونریزی در حالی که مورد موافقت شرق و حمایت غرب قرار داشت، بیرون کرد و با رأی اکثریت مردم حاکمیت دینی را تشکیل داد و اصل مسئله همین است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در تمام این مقاطع در قبل و بعد از انقلاب بحث‌های نظری و عملی داشتند مثل بحث انسان ۲۵۰ ساله و… که برخی به دوران اهل بیت علیهم‌السلام و برخی به دوران عصر غیبت و عصر متاخر اشاره دارد.

وی بیان داشت: تاریخ نشان داده که یقیناً افرادی که به دنبال وظیفه بودند، نتیجه هم گرفتند و کسانی که نتیجه را هدف قرار دادند، به نتیجه دست نیافتند، امروزه برخی از طلبه‌ها می‌گویند به ما فحش می‌دهند باید گفت، پیامبر (ص) فرمودند: «همه انبیا فحش شنیدند و من از همه بیشتر مورد تمسخر و اهانت قرار گرفتم» و آیه آمد که هم باید خودت تحمل کنی و هم باید بقیه را بیاوری و در تاریخ ۱۴۰۰ ساله چنین اتفاقی نیفتاده بود و امام(ره) فرمودند: «اگر وارد میدان نشویم تا ۵۰۰ سال دیگر هم شاید نتوانیم حکومت دینی ایجاد کنیم»

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به تاریخ حضور روحانیت در عرصه‌های حکومتی و استفاده از دستگاه‌های حاکم در تبیین و اجرای احکام اسلامی در جامعه گفت: هیچ‌گاه در طول تاریخ موقعیت امروز برای حضور روحانیت و حوزه‌های علمیه فراهم نبوده و به تعبیر مقام معظم رهبری، این اندازه دوست و دشمن دین و نظام اسلامی وجود نداشته است، لذا امروز زمان نتیجه‌بخشی حوزه است و نقش طلاب جوان در این میان حساس‌تر و مهم‌تر می‌باشد.

وی رسالت روحانیت را تبیین درست معارف و آموزه‌های دینی، تبیین و تلاش برای اجرای احکام و ضوابط فردی و اجتماعی و دفاع کارآمد از مبانی و اندیشه‌های دینی عنوان کرد و گفت: پیش بینی وضع امور دینی، شناخت و نظام سازی اجتماع با دیدگاه دینی از دیگر وظایف حوزه می‌باشد، همچنین حوزه علمیه‌ای می‌تواند به خوبی انجام وظیفه کند که به نیازهای جامعه توجه داشته باشد.

رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که توانسته نظام ‌سازی کند و با شعار دینی مردم را در صحنه نگاه دارد بدون آنکه اصول و مکتبش را ترک کند، این یک معجزه است، تاکید کرد: برای نسل جوان باید خدمات انقلاب را بیان کرد، امروز رسانه‌ها در حال تخریب انقلاب هستند. باید اساتید در موضوع تبیین دستاوردهای آن کتاب منتشر کنند، و برای مشکلات راهکار ارائه دهند.

وی در پایان ضمن توصیه به مطالعه نامه امام سجاد علیه‌السلام به محمدبن‌مسلم و سخنرانی امام حسین علیه‌السلام در منا گفت: تبلیغ دین باید به صورت عملی و با دلسوزی و مهربانی انجام شود و از این رو حوزه علمیه کارآمد باید افرادی را تربیت نماید که این‌گونه عمل کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha